Aphorismen und Fragmente (Aforismer og fragment), av Heinrich Heine

Jeg legger i dag til en ny kategori her på bloggen. Det er kategorien Sakprosa, en kategori bloggen har vært overmoden siden den begynte, egentlig, og særlig de siste par årene, når jeg har postet en rekke med ting i kategorien «Diverse». Mye av dette har vært Sakprosa, og hører hjemme her. Med dette blir alt ryddigere, og jeg får

Jeg har en samleutgave av Heine som går under navnet Sämtliche Werke, Den er basert på utgaven som finnes på Zeno.org, og så er de utvidet mde dikt fra forskjellige kilder, som det står, og korrigert opp mot Heinrich-Heine-portal. Der står det alt sammen.

Det er altså ikke noen samlet utgave, i den forstand, av aforismer og fragment av Heinrich Heine, men de er plukket opp og satt sammen herfra og derfra. På Heinrich Heine-portalen står hver eneste en av aforismene og alle fragmentene, og mer til, med henvisning til hvor de er funnet og når det er skrevet, så godt det lar seg gjøre.

Dermed kan jeg ta fatt, med den første aforismen i samlingen, skrevet en gang før mai 1931.

Aphorismen und Fragmente

Wir haben das körperliche Indien gesucht und haben Amerika gefunden; wir suchen jetzt das geistige Indien – was werden wir finden?

Heinrich Heine

Vi søkte etter det kroppslige India og fant Amerika; nå søker vi det åndelige India – hva skal vi finne da?

Legg igjen en kommentar